Financiële Doelen

 

 

We hebben ze allemaal

 

We hebben allemaal financiële doelen. Een klein doel die net iets te dure laarzen, gympen, tas of jas, waar je bijvoorbeeld een maandje extra voor moet sparen. En vaak ook hebben we tegelijk grotere financiële wensen zoals, een vakantie, nieuwe bank of bed. Voor die grotere doelen kan je natuurlijk naar de bank toe stappen maar meestal doe je dat niet, je maakt een financieel plan.

Zo heeft je bedrijf ook verschillende financiële doelen. Het eerste financiële doel is je eigen inkomen genereren. Kleine investeringen zijn hier ook een voorbeeld van, nieuwe telefoon, printer, pc. Ondernemers – bedrijven hebben ook grotere doelen, die nieuwe of jong gebruikte auto, online-training, een pand of ruimte en misschien zelfs personeel.

 

 

Waar begin je?

 

Hoe ga je aan het begin van het jaar nou ervoor zorgen dat jij je financiële doelen dat jaar gaat behalen. En waarom doen we dit eigenlijk? En wat nemen we als startpunt.

Als startpunt kijken we naar het afgelopen jaar of jaren. Hebben we daar onze doelen behaald of was er geen financieel plan. Wat hebben we moeten doen om te komen waar we zijn en was dat haalbaar of moesten we dat bijstellen.

De reden dat we dit doen is omdat is dat we vaak wensen en dromen hebben. Zonder een plan kom je dan niet ver. We leren van kleins af aan dat als je iets wilt hebben je daar zelf eerst voor moet sparen. En als je het op papier zet wordt het ineens overzichtelijk. Veel ondernemers doen dit niet, niet omdat ze niet willen maar omdat ze eigenlijk geen idee hebben waar te beginnen. Het verstand zegt dus ja dat heb ik nodig maar zichzelf ertoe zetten is best wel lastig.

 

 

Een allergische reactie

 

Zo had ik ook laatst een opdrachtgever waarbij ik voorstelde om een planning te maken voor het komende jaar. Het idee alleen al riep een soort van allergische reactie op haar/hem af. Deze ondernemer moest het eerst eens worden met zichzelf, weten waar ze/hij naartoe wilde voor dit jaar en dan pas alles op papier zetten. Ik heb deze opdrachtgever een paar weken aan laten modderen en toen weer eens gevraagd hoe het daar mee stond. Na die paar weken kreeg ik door dat ze/hij er nog niet uit was met hoe ze/hij dit vorm ging geven, dus er stond nog niets.

Ik gaf aan dat je eigenlijk heel vaak bezig moet zijn met je planning en dat zonder zo een soort van planning je eigenlijk maar wat aan het doen bent. Je begrijpt dat deze ondernemer wel wat structuur kan gebruiken. Dus nog eens 2 weken later gaf ik aan dat ik heel graag nu een gesprek met haar/hem wilde om nog even wat dingen te bespreken. Ik had vooraf al een opzet gemaakt over de diensten/ producten die we gaandeweg het jaar op verschillende wijze konden gaan inzetten. Natuurlijk met bijhorende tijdschema’s wat wanneer we moesten gaan promoten en waar.

 

 

Weet ik toch, ik ben hier om je te helpen!

 

Toen we elkaar eindelijk aan de telefoon hadden en ik vertelde dat we het over het jaarplan gingen hebben kreeg ik te horen dat ze nog niets op papier had staan. Mijn enige reactie was, dat weet ik toch, ik ben hier om je te helpen. Samen hebben we toen een heel uur gehad over alles wat mogelijk en haalbaar was en hier een planning van gemaakt. Nu was er een basis gelegd voor een financiële planning. Het een gaat namelijk niet zonder het ander. Opgelucht heeft deze opdrachtgever toen aangegeven dat het zo simpel kan zijn maar je soms even hulp nodig hebt van iemand die er net even anders naar kijkt.

Nu kijken we vaak terug en stellen onze plannen bij als er iets veranderd, mee zit, tegen zit, of als onze doelen niet haalbaar blijken of gaandeweg het jaar veranderen.

Het financiële jaarplan is hier onderdeel van. Dit plan waarin je opstelt hoeveel inkomen je zou moeten generen voor dat bepaalde salaris en misschien een kleine buffer. Je kijkt naar jezelf naar hetgeen wat jij minimaal nodig zou moeten hebben om je vaste lasten te betalen. Kijk hier scherp naar want als je eenmaal een goed haalbaar plan hebt opgesteld kan je deze weer gaan hergebruiken en dat scheelt een hoop werk.

Bij de opleiding Virtueel succes wordt er tijd besteed aan het maken van zo een plan. Als je eenmaal een plan voor jezelf hebt weet je ook hoe je een opdrachtgever hierbij kan helpen.

 

Help je opdrachtgever hierbij, vaak hebben ze geen idee waar te beginnen.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *