Eerst kijken, dan zeiken!

Normaliter ben ik niet zo grof in de mond, maar dit is echt een stelregel van mij die keer op keer weer van toepassing blijkt. Ik licht het toe.

Het is grappig dat ik vaak 2 ‘soorten’ Virtueel Assistenten / Professionals tref:

  1. De ene durft niets te vragen en vindt dat ze alles zelf moet weten, kennen, kunnen, etc. Ze steekt uren in alles zelf uitdokteren. Vindt het heel moeilijk om anderen om hulp te vragen en doet dat dus niet.
  2. De ander vraagt alles direct aan een ander. Durft niet zelf ergens op te klikken. Bang voor online tools die ze niet kent. Gaat niet eerst écht zelf op onderzoek uit of ze een vraag opgelost kan krijgen.

Wat is nu slimmer; waar doe je goed aan? Is het handig om direct vragen te stellen? Of ga je toch proberen het allemaal zelf te doen?

Je begrijpt het vast al: de oplossing ligt in het midden. En dus kom ik met mijn stelregel:

 

Eerst kijken, dan zeiken!

 

Waar ik zelf echt een broertje dood aan heb, is dat ik als opdrachtgever of collega steeds ‘lastiggevallen’ wordt door mensen die continu vragen stellen terwijl ze zelf ook het antwoord hadden kunnen vinden. Mensen die niet eerst zelf op onderzoek uit zijn gegaan.

Als ik zelf iets niet weet, beantwoord ik voor mezelf eerst de volgende vragen:

  • Is dit al eerder voorhanden geweest? Zo ja, waar kan ik dat terugvinden.
  • Is dit al eerder gemaakt / gedaan? Zo ja, hoe hebben ze het toen gedaan.
  • Zou het mogelijk in een map in het archief kunnen staan? Zo ja, dan check ik dat.
  • Gaat het over een bestaande tool? Zijn er video tutorials of een helpdesk omgeving? Zo ja, dan check ik daar. Zo niet, dan check ik YouTube.

Bij alle andere zaken heb ik de allerbeste tip die er maar is: vraag het aan Google! Dat is je allergrootse en beste vriend als Virtueel Professional.

Eerst kijken, dan zeiken!

Echt waar, er is geen onderwerp dat je niet terug kunt vinden. Hoe vaak ik al vragen heb gehad waar ik zelf ook het antwoord niet op weet en dan check ik Google: et voila! Echt waar 9,99 keer van de 10 vind ik het antwoord online.

Betekent dat ik dan zelf aan het puzzelen ben? Ja absoluut. Maar weet je, ik vergeet het daarna nooit meer. Of ik weet dat ik het antwoord een keer gevonden heb en dat het dus terug te vinden is.

“Maar Petra”, hoor ik je al vragen, “hoe zit dat dan met al die online tools die ik niet ken?”

Heel simpel: ga alsjeblieft eens wat proberen. Druk op een knop. Probeer uit. Bij twijfel sla je het niet op en begin je opnieuw. En als er al iets in staat, dan is nog simpeler: dan open je een eerder bestand, document, pagina, wat het ook maar is en dan kijk je hoe het een vorige keer gedaan is.

Klaar!

Die online tools grijpt iedereen aan als excuus aan omdat ze hier geen kennis van hebben. En dus durven velen niets te doen. Blijven ze afwachten. Kijken naar hun opdrachtgever van ‘help, hoe doe ik dat?’

Nu willen opdrachtgevers echt wel wat laten zien bij een eerste keer dat je met iets gaat werken.  Maar vervolgens verwachten ze wat van jou. Ze verwachten dat jij proactief bent. Initiatief neemt. Zelf nadenkt en onderneemt. Gewoon gaan doen lieve mensen.

Voor mij was en is het niet anders:

  • Ik kan je vertellen dat ik bij de opleiding voor Online Business Manager in Amerika geen enkele tool heb geleerd. Ik kreeg namen door van tools. Veel succes!
  • Ik heb een training gevolgd over strategieën rondom online marketing en hoe je dit inzet. En over hoe je wervende teksten schrijft. En vervolgens: veel succes!
  • Een training over het bouwen van een website in WordPress heb ik ook gevolgd.

Maar niemand, echt helemaal niemand heeft mij daarna bij iets hiervan begeleid. Iets wat ik gedaan of gemaakt had gecontroleerd. Ik ben gewoon gaan doen. En kom ik er echt niet uit? Ben ik langer dan een half uur aan het zoeken en zie ik de oplossing echt helemaal niet? Pas dan ga ik vragen stellen. Pas dan mag je ‘zeiken’.

Er zijn genoeg mensen die je willen helpen. Je hoeft het helemaal niet alleen te doen. En je hoeft het ook niet allemaal te kunnen. Maar het begint toch echt bij jou. Zeker als je een professional wilt zijn.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *