#dtv

Hulp vragen blijkt voor veel mensen lastig, ook voor mij. Graag wil je zelf je boontjes kunnen doppen, maar dat lukt gewoon niet altijd. Op school zie ik het ook: kinderen die blijven hangen in een les en niet uit zichzelf naar me toekomen om hulp te vragen als ze het niet meer begrijpen. Ze willen het zo graag zélf doen, maar komen daardoor in eerste instantie geen steek verder. Als ik de stof nog een keer rustig uitleg, vaak op net een andere manier, kunnen ze weer verder – en doen ze het de keer daarna vaak moeiteloos zelf.

Bij de Academie hebben we in de online leeromgeving een discussieplatform/forum. Daarop kunnen we elkaar bijpraten op behaalde resultaten en mijlpalen (‘Yes! Ingeschreven bij de KvK’), maar elkaar ook vragen stellen (‘Hoever zijn jullie?’ ‘Hoe hebben jullie opdracht ## aangepakt?’). Heel fijn om samen te kunnen overleggen en ook onze trainers reageren op onze vragen en opmerkingen.

Er komen zoveel nieuwe dingen op me af, dat het me soms wel even duizelt. Daarnaast is het ‘gewone leventje’ ook weer begonnen. Werk, gezin, vrijwilligerswerk én dan de opleiding erbij is soms wel even bikkelen.  Hoe kan ik het ’t beste combineren, wat doe ik wanneer? En wat als die gemaakte planning in het echt helemaal niet blijkt te kloppen? Wat moet ik aanpassen, waar wringt de schoen? Ben ik op de goede weg met de documenten die moet inleveren voor de certificering? Het werd tijd om een coachgesprek aan te vragen. Ideaal dat dat ook onderdeel van de opleiding is. Vragen, twijfels en onzekerheden kun je voorleggen aan je trainer, die ooit in ditzelfde schuitje zat. Hulp vragen, overleggen, nog wat extra instructie krijgen, zodat ik het de volgende keer zelf kan. Net als mijn leerlingen.

Ook in tijd en materialen vragen mensen elkaar hulp. #dtv zien we regelmatig voorbijkomen in de sociale media. Waarom zou je ook blijven klungelen, terwijl er zoveel mensen zijn die je vooruit kunnen helpen?! En is het nou zoveel beter om net te doen alsof je alles wel zelf kunt en weet? Ik vind het krachtiger om je kwetsbaar op te stellen en te zeggen: ‘Nou, hier kan ik wel wat hulp bij gebruiken!’

Het is daarnaast de basis van het beroep van virtueel assistent/virtueel professional. Veel ondernemers werken zich een slag in de rondte. Wij ondersteunen ondernemers op de gebieden waar ze zelf geen tijd voor hebben of weinig weet van hebben – en ook geen tijd of zin om zich erin te verdiepen. Op allerlei vlakken is er wel een VA/VP te vinden. Begint het er wel mee dat ondernemers weten dat we er zijn. En dat ze toegeven dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken in hun onderneming. Ondernemer, #dtv!

2 Reacties

  1. Annelies

    Ik verwachtte bij de titel van je blog dat je zelf een hulpvraag zou hebben 😊 Die komt dan nog wel, je bent tenslotte zelf ook ondernemer.

    Antwoord
    • Sabine Averdonk

      Ha Annelies,
      Nu eerst een coachvraag. En wie weet kan ik op termijn inderdaad zelf wel wat hulp gebruiken… Zou een goed teken zijn.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *