Deaf by me…mijn kwaliteiten

Na de week gestart te zijn met een strakke tijdsplanning, begon ik vorige week met een gesprek met een ondernemer.

We hebben bij de opleiding een opdracht gekregen: onderzoeksgesprekken voeren met ondernemers. Doel van de gesprekken zijn erachter te komen wat de ondernemer drijft, wat zijn/haar passie is en wat wel of niet lukt; lukt het om het bedrijf te voeren, lukt het om de werkzaamheden goed te doen, en waarop loopt de ondernemer vast?

Omdat ik zelf dove ondernemer ben, was ik erg benieuwd naar verhalen van andere dove ondernemers. Ik ben dus snel afspraken gaan maken en heb inmiddels gesprekken gehad met twee ondernemers.

Deze gesprekken waren zeer verschillend. De ene ondernemer zat nog echt in de startfase van zijn bedrijf en vond het erg moeilijk om zijn bedrijf te promoten, bekender te maken. De andere ondernemer was al een jaartje of twee bezig, maar eigenlijk kwam het werk ‘vanzelf’ erop af, waar zij dus erg blij mee was.

Ik ontdekte snel dat er wel bepaalde kwaliteiten nodig zijn, om succes te behalen, maar ook te behouden.

Netwerken is een belangrijk onderdeel. Als je wilt dat mensen je bedrijf kennen, moet je ervoor zorgen dat ze jou kennen. En deze vaardigheid is niet voor iedereen weggelegd. Promotie doen en jezelf kunnen verkopen is erg belangrijk.

Nu heb ik pas twee dove ondernemers gesproken, maar ik denk dat ik al met zekerheid kan zeggen dat het voor een aantal van dove ondernemers moeilijk is om:

  • zichzelf te verkopen;
  • promotie te maken voor het eigen bedrijf;
  • klantcontacten en andere mailcontacten te onderhouden, want Nederlandse taal is niet de moedertaal van dove mensen;
  • juiste informatie vinden die ze nodig hebben om hun bedrijf te laten floreren.

En laat dat nou iets zijn waar ik wel goed in ben. Ik kan makkelijk contact maken met mensen, en ben goed in Nederlandse taal. Inhoud schrijven voor teksten die vervolgens op sociale media of op de website geplaatst kunnen worden. Schrijven van blogs en nieuwsbrieven, ik kan het allemaal. Dagelijkse management zoals agendabeheer, e-mailbeheer... dat doe ik met twee vingers in mijn neus. En wat ik erg leuk vind is informatie zoeken op internet.

Hoe langer ik hiermee bezig ben, hoe vrolijker ik hiervan word. Het zou mooi zijn als dove ondernemers met zeer waardevolle talenten, maar die door hun eigen barrières zichzelf niet zo goed op de markt kunnen plaatsen, door mijn dienstenaanbod wèl een plekje kunnen veroveren!

De volgende stap is nu nadenken over mijn dienstenaanbod: wat kan ik deze ondernemers precies aanbieden? Daarbij is het belangrijk om goed voor ogen te houden dat mijn dienstenaanbod bij mij past en vooral dat ik er blij van wordt!

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *