Petra Fehring | 11 juli 2023
De worsteling van jouw klant is ook jouw worsteling

Inleven in de situatie van je klant
Als je je klanten goed wilt kunnen ondersteunen en helpen, is het belangrijk dat je snapt waar hij of zij mee worstelt. Want dan weet je hoe je problemen kunt verhelpen. Dat betekent dat je wilt begrijpen waar je klant nu met zijn bedrijf staat.
Inleven heet dat. In zijn situatie en waarom hij op het punt staat waar hij nu staat.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is dat exact? Hoe werkt dat dan in zijn bedrijf? Wat houdt hem tegen een volgende stap te zetten? Wat maakt dat hij nu worstelt?
We denken er vaak veel te makkelijk over. Een klant heeft het te druk en ik kan hem prima helpen. Maar waarom:
- draagt hij geen taken over?
- houdt hij zich niet aan de afspraken?
- zegt hij niet wat ik moet doen?
Begrijpt hij dan niet dat ik niet verder kan, als ik niets van hem krijg of hoor?
— VA, Virtueel Professional
Nou, ik denk dat hij dat heel goed begrijpt. Maar je klant weet vaak niet waar te beginnen.
Emotionele & rationele worsteling
Er spelen een heleboel zaken mee waarom je klant niet tot die stap komt. Er speelt zoveel bij iedere ondernemer dat je niet moet onderschatten dat het niet zo eenvoudig is.
We vergeten iets belangrijks: de worsteling van jouw klant is ook jouw worsteling
Echt? Ja echt! Op emotioneel en rationeel vlak komen dezelfde worstelingen naar voren!
Emotionele worsteling
Laat me je een paar vragen stellen:
- Vind jij het spannend om nieuwe dingen te doen?
- Wil jij je afspraken en beloftes naar je klant waarmaken?
- Vind jij het eng om zichtbaar te worden?
- Voelt het verkopen van jezelf als mega spannend?
- Doe jij regelmatig iets wat je nooit eerder hebt gedaan?
Waarom is dat? Omdat je nieuwe dingen leert en nieuwe stappen zet. Je treedt steeds weer buiten je eigen comfort zone. In het begin is alles nieuw en eng. Zodra je die fase voorbij bent, beland je in een nieuwe fase. Wederom buiten je comfort zone.
En dat spannende deel maakt je vaak onzeker. Doe je het wel goed? Kan je het wel? Wat als je klant niet tevreden is?
Voor jouw klant is het niet anders!
- Ook hij zet steeds nieuwe stappen.
- Leert nieuwe marketing technieken.
- Biedt nieuwe diensten aan.
- Krijgt vragen van zijn klanten over iets dat hij nooit eerder heeft gedaan.
Besef dat: weet dat emotionele worstelingen die jij als ondernemer voelt, jouw klant ook voelt of gevoeld heeft.
Rationele worsteling
Wederom begin ik eerst bij jou:
- Waar wil jij over 6 maanden staan?
- Welke stappen ga je zetten om je doel te halen?
- Waar begin je?
- Hoe pak je dat aan?
- Wat doe je als je iets nooit eerder hebt gedaan?
Heb je dat helder voor ogen? Weet je wat jouw einddoel is? Hoeveel klanten? Hoeveel inkomsten? Als je niet weet waar je naar toe wilt gaan, als je dat niet helder verwoord hebt, ga je dat doel niet halen.
Ondertussen proberen we wel van alles maar kom je er niet aan toe om dit echt goed handen en voeten te geven. Laat staan dat je heel heldere voor ogen hebt welke stap je als eerste moet zetten om je doel te bereiken.
Voor onze klanten geldt dat ook. Het einddoel helder hebben is het startpunt. Begrijp dat dit – net als bij jou – voor jouw klant ingewikkeld is. Probeer hem te helpen vanuit jouw oogpunt. En dat lukt je op het moment dat je zelf weet hoe dat voelt.
Dus leef je in. Kijk eerst naar jou en jouw bedrijf. De worsteling van jouw klant is ook jouw worsteling!
Waar worstel jij mee in jouw bedrijf? Emotionele worstelingen? Of eerder de rationele worstelingen? Heb jij een plaatje gemaakt waar je naar toe wilt en hoe je daar gaat komen?