De perfecte samenwerking start bij commitment

Wanneer je een samenwerking met een opdrachtgever start, is het belangrijk om helder te krijgen wat de wensen van deze opdrachtgever zijn. Waar worstelt hij mee? Wat heeft prioriteit? Welk doel heeft hij op de korte en op de lange termijn. Allemaal vragen die jou helpen om te begrijpen wat er speelt.

Vervolgens lijkt het vrij eenvoudig; je maakt afspraken, legt alles (contractueel) vast en je begint. Toch?

Helaas merken we in de praktijk dat niet iedere samenwerking soepel verloopt. Reden: we houden aan ons niet aan de afspraken. De opdrachtgever levert geen content aan. Of veel te laat. Er zijn wel plannen, maar op een of andere manier gebeurt er niets.

Hoe zorg je dat dit verandert? Wat kan je doen om het tij te keren? Mijn advies is om dit vanaf het startmoment van de samenwerking al helder te stellen.

Waarom de perfecte samenwerking start bij commitment

Ik ben er van overtuigd dat in de basis iedere opdrachtgever heel graag stappen wil zetten. Dat hij of zij echt doelen voor ogen heeft. Dat er wensen en dromen aan ten grondslag liggen om dit doel te bereiken. De missie is helder.

MAAR….

Een hele grote MAAR. Want voor veel ondernemers is dit een enorme klus. Het klinkt allemaal helder en eenvoudig maar ga het maar eens doen. Hoe zorg je dat je:

  • gemotiveerd en gedreven aan de slag gaat en blijft?
  • genoeg inspiratie houdt om steeds weer nieuwe blogs te schrijven?
  • blijft doorzetten terwijl je soms liever de handdoek in de ring wilt gooien?
  • nieuwe klanten blijft aantrekken waardoor je genoeg omzet draait?
  • niet verlamd raakt bij een spannende stap die je niet eerder gezet hebt?

Het valt echt niet mee. Laten we dat vooral beseffen.

MAAR….

Als er niets gebeurt, als je opdrachtgever niet de benodigde stappen zet, dan stagneert de boel. Jij kunt niets als je opdrachtgever niets doet. Hoe frustrerend. Want vaak loop jij dan spaak.

  • Je hebt uren gefactureerd die je niet kunt maken.
  • Je hebt tijd gereserveerd die niet benut wordt.
  • Je blijft trekken en duwen maar er verandert niets.

En je voelt je vast – zoals menig VP – enorm bezwaard bij dit alles en je vind het heel vervelend voor je opdrachtgever.

Wat er mist is commitment. Commitment van je opdrachtgever op het moment dat de samenwerking start. Iemand kan je heel leuk zijn plannen vertellen, maar als hij niet gecommitteerd is, gebeurt er niets.

Vaak is het zo dat dit soort ondernemers hopen dat jij het probleem gaat oplossen. Dat jij de content aanlevert. Dat jij klanten werft. Dat jij zorgt voor continue zichtbaarheid. Ze zullen het niet zo zeggen maar stilletjes hopen ze dat jij zorgt dat het bedrijf enorm goed gaat lopen. En dan kunnen zij doen wat ze leuk vinden: hun diensten leveren.

MAAR…

Zo werkt het niet. Het kan niet zo zijn dat jij de initiator van alle aspecten in iemands bedrijf bent. Dat jij de kar trekt. Jij hebt een ander bedrijf. Jij bent goed in andere zaken. Jij bent een Virtueel Professional met jouw eigen expertise. Jij hebt niet de expertise van je opdrachtgever.

Hoe verander je dit? Door voordat je een samenwerking start eerst heel duidelijk commitment van de opdrachtgever vraagt. Tijdens het intakegesprek ga je heel duidelijk stellen hoe jij een samenwerking voor je ziet. Wat jij van de opdrachtgever verwacht. En wat de opdrachtgever van jou kan verwachten.

Denk aan zaken als:

  • Aan de voorkant commitment vragen voor het aantal uren dat je ingehuurd wordt.
  • Wat is er exact nodig qua inhoud, op welke wijze wordt dit aangeleverd en wat zijn de deadlines.
  • Welke planning ligt hier aan ten grondslag en wat zijn de consequenties als de planning niet gehaald wordt.
  • Hoe en wanneer ben jij bereikbaar bij dringende vragen.
  • Bepaal wanneer jullie werkoverleg hebben zodat je regelmatig op de hoogte wordt gehouden.
  • Zorg dat jullie regelmatig evalueren of het goed werkt. Vooral in de beginfase van de samenwerking.

Als je tijdens het intakegesprek al duidelijk jouw wensen in de samenwerking stelt, hoor je vanzelf of de opdrachtgever dit kan waarmaken. Of hij dit ook zo voor ogen ziet. Of dat er al een twijfel ontstaat. Dan kun je nu nog van de samenwerking af zien of een andere constructie bedenken die voor beiden wel werkt.

Wees zakelijk. Denk aan het belang van beide bedrijven. De perfecte samenwerking start bij commitment van beide partijen.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

JA, stuur mij de gratis checklist

Zodat ik ontdek hoe ik een uitdagende functie creëer die aansluit bij de nieuwe ontwikkelingen door de digitalisering en automatisering.

Voornaam
E-mailadres

Dank je wel voor je aanmelding