De hoge snelheidstrein

Hoe vaak heb ik niet geroepen: “Ik weet niet wat mijn passie is. Hoe vind ik ooit het werk dat ik zo geweldig vindt om te doen en wat echt goed bij mij past?” Ik dacht van niet. En toen, ik weet het nog goed. Ergens in september 2016 viel mijn blik in een Amerikaans blog op de term Virtual Assistant. Hmm, interessant, even verder lezen. Naarmate ik meer ging lezen, en ontdekte dat ook in Nederland de Virtueel Assistent inmiddels bestond, ging er een vuurtje in mij aan. Vanaf dat moment ben ik gaan lezen over en onderzoek gaan doen naar de mogelijkheden om als VA aan de slag te gaan.

In maart 2017 ben ik gestart aan de Academie voor Virtueel Professionals met de opleiding Binnen 10 Weken een Lopend VP bedrijf. Een wereld ging voor mij open. Inhoudelijk, maar zeker ook op persoonlijk vlak. Ik heb altijd interesse gehad in de online wereld, dacht dat ik wel wat kon op de PC, heb een hele technische, slimme man, die hier veel mee werkt. Maar dat er zoveel mogelijkheden zijn om online te werken, zoveel online tools om slimmer te werken, dat had ik nooit gedacht.

Gedurende deze 10 weken heb ik niet alleen mijn bedrijf opgezet, maar ook leren denken en werken als een ondernemer. Toch heel anders dan als werknemer in loondienst. Opeens staan die radartjes 24/7 aan en komt het ene idee na het andere binnen. Ik ben naar netwerkbijeenkomsten gegaan en ontdekte dat er heel veel ondernemers zijn. Ik sprak met andere ondernemers en yep, het klopt wat er gezegd wordt. Ondernemers zijn zo druk. Ze hebben naast hun passie, hun product, hun dienst, nog zoveel andere taken op hun bordje. Taken die ze niet leuk vinden, die ze niet goed kunnen of waar ze niet eens aan toekomen. Het wordt bevestigd. Ondernemers hebben ons, een Virtueel Assistent nodig.

Ik wist al meteen dat ik wilde doorstromen naar het programma Virtueel Succes.  De opzet van het jaartraject sprak me enorm aan. Het programma is opgebouwd uit 3 modules waarbinnen de 7 systemen van een (online) bedrijf worden behandeld. Module 1 gaat over Online Marketing & Sales, module 2 over het Dagelijks management, Communicatie & het leveren van Diensten / Producten en module 3 over Financiën & Statistieken.

Afgelopen februari ben ik met mijn opdrachtgever gestart in de Module Marketing & Sales. Mijn doel was om hier alles over te leren en een expertstatus in te krijgen, maar ook om met vertrouwen met opdrachtgevers te werken. Inmiddels ben ik 3 maanden verder en gaat de samenwerking als een trein. Ik merk dat mijn zelfvertrouwen, mijn manier van communiceren met mijn opdrachtgever, maar ook mijn manier van denken over mezelf is gegroeid. En het mooiste is dat mijn opdrachtgever blij met mij is.

De mogelijkheid bestond om in april te starten met module 2, ondanks dat module 1 nog bezig was. Dit treinritje beviel me wel, dus ben ik overgestapt op de hoge snelheidstrein en gestart met module 2.

Op mijn oproep voor een opdrachtgever, kreeg ik een hele leuke reactie. Van een MKB bedrijf. Want ja, ook bij het MKB zijn wij hard nodig. Het doel van deze module is de processen binnen het bedrijf in beeld te brengen en alles rondom 1 dienst te vereenvoudigen, systematiseren en automatiseren. Om tijdwinst te creëren en kosten te besparen. Maar ook om een goede klantenservice te kunnen leveren. Er zijn zoveel online tools dat haast niets onmogelijk is.

De komende maanden neem ik jullie mee in mijn traject. Hoe ik deze opdracht aanpak, maar ook hoe ik het allemaal geregeld krijg. Hoe ik alle ballen in de lucht houd. Met een gezin met twee jonge kinderen, 2 modules met 2 verschillende opdrachtgevers en een baan in loondienst van 24 uur.

Lees je met mee?

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *