Petra Fehring | 6 juni 2023
De grote stap van achter de schermen naar zichtbaar worden

Ben jij ook zo gewend achter de schermen te werken?
Voelt het veilig en goed om niet zichtbaar te zijn? Want eigenlijk is het niet zo belangrijk. Je doet tenslotte je werk goed en wordt gewaardeerd. Toch?
Nou nee dus! Als zelfstandig ondernemer moet je juist zichtbaar zijn!
Veel assistenten en ondersteuners die de stap naar zelfstandig ondernemerschap zetten of gezet hebben, blijven vasthouden aan die onzichtbare rol. Alsof het niet belangrijk is om door klanten gevonden te worden. Want dat is wat er dan gebeurt! Hoe denk je dat klanten jou vinden als ze je niet kunnen zien?
Ik begrijp heel goed dat het spannend en eng is om zichtbaar voor de wereld te worden. Toen ik mijn allereerste website live zette en een mailing hierover naar mijn netwerk stuurde, durfde ik bijna niet op de verzendknop te drukken. Uitstel is afstel, dus uiteindelijk heb ik het ‘gewoon’ gedaan!
En wat een positieve en leuke reacties heb ik daarop gehad! Zorgen om niets leek het wel.
Ook het idee dat alles wat ik via social media deel altijd online blijft, vond ik eng. Wat als ik iets raars zou zeggen? Of wat als iemand iets vervelends zou opmerken over mijn bericht? Ik kan niet ontkennen dat dat een vervelend gevoel geeft.
Laatst kreeg ik de volgende opmerking op Youtube n.a.v. een videoblog waarin ik ‘goedemorgen’ zei: ‘het is avond snol’. Ik begrijp niet dat iemand daar de lol van inziet. Maar ik kan er niets aan doen. Iedereen heeft het recht om te delen wat hij of zij wil. En social media heeft dat versterkt. Want over de hele wereld delen we. Mooie en minder mooie dingen.
Waar moet je op letten bij het zichtbaar worden?
- Plaats een identieke professionele foto op elk social media profiel, je website, reacties op blogs, etc. Een plaatje van een onzichtbare persoon is not done! Je logo i.p.v. een foto is ook geen optie. Klanten willen de mens achter het bedrijf leren kennen. Niet het logo. En overal dezelfde foto maakt dat mensen jou gaan herkennen.
- Deel openlijk over je werkzame leven, vertel over je kwaliteiten, je ervaring, je achtergrond op LinkedIn en laat mensen jou vinden. Je profiel niet openstellen is vreemd en eerlijk gezegd dom. Dit is het meest zakelijke sociale media profiel en daar gaan mensen juist op kijken om meer over de persoon achter het bedrijf te ontdekken.
- Connect met zoveel mogelijk mensen online. Zeker op LinkedIn. De meeste opdrachten krijg je uit je eigen netwerk. Vooral in het begin van het ondernemerschap. Dus link met iedereen: vrienden, familie, (oud) collega’s, andere ondernemers die je bij netwerkbijeenkomsten ontmoet enz. enz.
- Ga netwerken, bijvoorbeeld naar netwerkbijeenkomsten in je eigen omgeving. Of naar bijeenkomsten die specifiek jouw doelgroep vertegenwoordigen. Dus waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Of wordt lid van een netwerk waar je wellicht nog een mooie rol kunt vervullen.
- Deel blogs, tips, advies, interessante artikelen of gewoonweg je mening via de social media kanalen. Mensen gaan je steeds vaker zien. Merken je op, worden getriggerd door interessante zaken die je deelt of vertelt. Het geeft hen een beeld over wie jij bent.
- Vertel ook over jou als mens. Wat vind je leuk? waar geniet je van? Welke interesses heb je naast je werk? Je hoeft niet alles te vertellen. Bepaal wat je wel of niet vertelt. Bij gedeelde interesses kan zomaar een ingang ontstaan om elkaar nader te leren kennen. Of waardoor iemand bv. een klik heeft.
Persoonlijk vind ik dat je heel trots mag zijn op wie je bent en wat je doet. Het feit dat je de stap hebt gezet (of zet) naar zelfstandig ondernemerschap. Dat je doet wat je echt leuk vindt. Niet langer vasthouden aan alleen datgene wat je kent en weet. Nee, jij kiest voor jouw nieuwe weg en de uitdaging. En dat mag de hele wereld weten!
Menigeen is heel jaloers dat jij het lef hebt om dit te doen 😉
Ben heel benieuwd of jij jezelf al zichtbaar maakt. En zo niet, wat houd je tegen? Ik kan je verzekeren dat het voor velen herkenbaar is. Delen helpt!