Petra Fehring | 30 mei 2023
De beste manier om met je klant af te stemmen!

Is zorgen voor een vertrouwensband
Het mooie van een bedrijf als virtueel professional te hebben, is toch wel het feit dat je vanuit huis kunt werken en diverse klanten tegelijk kunt assisteren. Wat echter wel belangrijk is, is het feit dat je een goede afstemming met je klant onderhoudt. Dat betekent onderzoeken naar de beste manier om met je klant af te stemmen.
Ondernemers die naar een virtuele klant zoeken, vragen mij meestal om iemand die in de buurt woont. Dat is wel grappig gezien het feit dat we virtueel werken. Maar ik snap het wel. Het gaat niet altijd om letterlijk ‘om de hoek wonen’. Het gaat over het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Het gevoel dat ze de VP dan regelmatig(er) zien, geeft hen een beter gevoel.
Vergeet niet: iedere opdrachtgever legt op basis van goed vertrouwen zijn of haar bedrijfsinformatie in jouw handen!
Het ‘gevaar’ voor hen zit er in dat jij aan de bedrijfsgegevens loopt te ‘prutsen’. Dus is het belangrijk dat jij hen helpt met het transparant zijn over wat je aan het doen bent. Waar je staat met je opdrachten. Zodat je opdrachtgever weet dat het goed gaat.
Heb je vragen of weet je niet zeker of het goed gaat? Stem dit dan af. Ook al voelt het ‘stom’, het is nog dommer om maar gewoonweg te doen en hopen dat het goed gaat. Dus stem tijdig af. Vraag door zodat je begrijp waar het over gaat. Wat het doel is van deze opdracht. Voor mij geldt dat ik graag wil snappen waarom ik iets doe zodat ik ook zelf kan nadenken
Dat betekent dat ik mijn klant regelmatig wil spreken. Dat wil ik kunnen doorvragen over de ontwikkeling van zijn bedrijf. Waar hij staat. Zodat ik meeleef en meedenk in dat proces!
De beste manier om met je klant af te stemmen, betreft een combinatie van de diverse manieren.
— Zo werk je aan het vertrouwen, en je leert de klant steeds beter kennen zodat je goed kunt inhaken op de wensen.
Wees transparant wat je doet en hoe het ervoor staat.
Dan weet je klant precies waar hij aan toe is en bestaat er geen twijfel!
Op welke manier stem jij met je klant af? Lukt het op deze manier een goede werkrelatie op te bouwen?