Soms zien we door de bomen het bos niet meer

In de certificeringsweek kregen we een paar pittige opdrachten voorgeschoteld. Bij het lezen van een opdracht beginnen de raderen in mijn hoofd te draaien. Hoe verhouden de vragen zich tot het grotere geheel van de ondernemer? Welke radar in het proces van de ondernemer moeten we als eerste bijstellen?
Het viel me op dat het niet altijd grote problemen zijn waar ondernemers tegenaan lopen. Ze zijn alleen groter gaan lijken. Echt een gevalletje “soms zien we door de bomen het bos niet meer”.

Onlangs had ik daar zelf ook last van. Onze oudste hoopt in januari te starten in groep 1. Een hele planning, want hoe zorgen we dat we wel onze uren kunnen werken? Welke opvang hebben we dus wanneer nodig? Ik maakte me daar behoorlijk druk om. Totdat mijn man mij vroeg op te noemen welke opvang ik (= wij) al geregeld had. Na de opsomming vroeg hij welke momenten we dan nog niet geregeld hadden. Uhm… dat bleek alleen de maandagmorgen te zijn. Het verbaasde mij hoe groot het probleem in mijn hoofd was geworden (gebleven).

Dus ik begrijp heel goed hoe een klein probleem heel groot lijkt.

Een ander voorbeeld. Je hebt wellicht een taak die maar elk kwartaal terugkomt. Bijvoorbeeld de Btw-aangifte. Ik moest elke keer mijn wachtwoord weer opzoeken. Dat had ik heel handig ergens genoteerd. Maar na 3 maanden was ik natuurlijk vergeten waar ik dat genoteerd had. Maar ach, dat was iets dat maar 4x in het jaar voorkomt. Stel… je bedrijf wordt groteren je zou elke maand die aangifte moeten doen (hypothetisch gezien dan). En, stel dat je bedrijf mega groeit en je elke week de aangifte zou moeten doen. Dan is het probleem nog hetzelfde, het voelt alleen groter omdat je er vaker tegenaan loopt.

Ik hoop dat ik met mijn voorstellen niet alleen het onderliggend probleem tussen de regels door heb kunnen lezen. Maar dat ik een plan van aanpak heb kunnen aanbieden dat past bij de ondernemer. En hopelijk hebben deze ondernemers snel hun ‘maandagmorgen-probleem’ opgelost!

P.S. Ik kan niet teveel inhoudelijk vertellen over de opdrachten. Want het zijn levensechte opdrachten van levensechte ondernemers met situaties die in het hier en nu spelen. Supermooie cases voor een ondernemer en ook voor ons als deelnemers. Dat noem ik pas een real-life certificeringsweek!

 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *