Bied jij de diensten waar ondernemers op zitten te wachten?

Als het goed is, heb je aan de hand van mijn vorige blog de ondernemers die jij spreekt onder de loep genomen: zijn dit potentiële opdrachtgevers voor jou of niet? Zo niet, dan is dat de eerste stap die je gaat zetten. Je gaat op zoek naar andersoortige ondernemers.

Is het wel de juiste doelgroep maar slaat je aanbod niet aan? Vinden ze het niet interessant? Vragen ze zich af of het iets oplevert om met jou samen te werken? Ontdek dan in deze blog hoe je je eigen aanbod kunt onderzoeken.

 

Bied jij de diensten aan waar ondernemers op zitten te wachten? 

Eigenlijk is het heel simpel. Ieder bedrijf biedt een dienst of product aan waar de markt behoefte aan heeft. Of het nou een grote zakelijke dienstverlener als een bank over verzekeraar is, de bakker om de hoek, een fysiotherapeut, een timmerman of de HEMA. Ieder bedrijf biedt iets aan en krijgt zijn diensten of producten alleen verkocht als de doelgroep dit interessant, leuk, lekker, gezellig, noodzakelijk of belangrijk vindt.

Eens?

Daar draait het bij jouw dienst ook om. Jij krijgt je diensten alleen verkocht als die doelgroep waar je je op richt daar ook behoefte aan heeft. En in jouw geval zal die behoefte over een probleem gaan. De ondernemer worstelt met een probleem en dat probleem wil hij opgelost zien.

Wat is dan belangrijk om te doen?

Stap 1: onderzoek het probleem

Ga met de doelgroep die je voor ogen hebt het gesprek aan. Vraag heel goed door naar welke problemen ze in hun bedrijf ervaren. Waar worstelen ze mee? Wat vinden ze ingewikkeld? Wat willen ze anders zien? Waarom is dat belangrijk voor hun/hun bedrijf? Durf echt goed te onderzoeken en door te vragen. Hier ligt de basis van je aanbod. Hoe meer ondernemers hetzelfde probleem ervaren, des te duidelijker krijg jij beeld wat jij kunt oplossen met jouw diensten.

Stap 2: onderzoek de oplossing

Vervolgens vraag je door naar wat er volgens hen nodig is om het probleem op te lossen. En dit is een cruciale en lastige, want vaak weten ze het zelf niet. Dat betekent dat jij hier zelf ook over na moet denken. Want gewoonweg voor hen gaan werken, is niet de oplossing. Dat kan, dan besteden ze taken gewoonweg uit, maar is dat voldoende om het probleem op te lossen? Of is er meer voor nodig? Gaan we brandjes blussen of lossen we het probleem voorgoed op?

Stap 3: creëer een passend aanbod

Als jij weet wat het probleem is én hoe je het probleem kunt oplossen, kan jij pas een aanbod ontwikkelen. Pas dan weet je welke diensten jij kunt bieden om jouw doelgroep echt te helpen. En dat zijn diensten waar deze doelgroep ook echt behoefte aan heeft. Dit zoeken ze. Dit hebben ze nodig. En hallelujah, waar was jij al die tijd?

Ik weet dat de meeste ondernemers nog niet van een Virtueel Professional of Virtueel Assistent hebben gehoord. Dat is een uitdaging én biedt kansen. Want je zult ze moeten uitleggen van het betekent en inhoudt, maar het triggert ook meteen omdat ze er nog niet kennen. Dus een gesprek aanknopen is een stuk makkelijker. Jij zult echter degene zijn die vertelt waarom het zo interessant is. Waarom op afstand werken prima kan. Dat is de onderbouwing ter versterking van jouw aanbod. De laatste stap om ze JA te laten zeggen.

Maar het begint allemaal bij het aanbieden van diensten waar je doelgroep op zit te wachten. Net als de bank, verzekeraar, bakker, fysiotherapeut, timmerman en de HEMA…

Vind je het lastig om de oplossing aan te dragen? Weet je niet hoe je een passend aanbod kunt ontwikkelen? Een paar keer per jaar geef ik de 2 daagse training Meer Klanten door een Onweerstaanbaar VP Aanbod. Daarin leer je exact hoe je dat doet, wat interessant voor jou én voor je klanten is, welke tarieven je hanteert, etc. Lees er meer over op mijn website zodat je ontdekt hoe je niet langer hoeft te ploeteren om potentiële klanten te overtuigen, omdat je een onderbouwd en bewezen aanpak leert.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *