Als je niet plant… plan je om te falen!

Ziezo, mijn eerste stappen richting ondernemerschap zijn gezet!

Primair heb ik me natuurlijk ingeschreven voor de opleiding ‘Binnen 10 weken een Lopend VP Bedrijf’  bij de Academie voor Virtueel Professionals van Petra Fehring.
De online leeromgeving en bijhorende 2 daagse workshop gaven me een hele boel aan informatie. Daarnaast heb ik me verdiept in enkele boeken mbt het ondernemerschap.
Je kan best begrijpen dat de opstart van mijn eigen bedrijf, in combinatie met mijn huidige voltijdse baan in loondienst, een hele klus is.

De startfase was vrij hectisch moet ik zeggen: een bedrijfsnaam kiezen, domeinnaam vastleggen, inschrijving bij de kruispuntbank, contact met boekhouder, zakelijke rekening openen, marketingboodschap uitwerken,…

Allemaal heel leuk maar ik was met 7 dingen tegelijk bezig (informatie aan het verzamelen, analyses aan het maken, opties afwegen, kosten/baten,…), kortom ik werd wat overspoeld door data en gegevens, begon het overzicht te verliezen, de balans was wat zoek.

Dit was niet de manier om mijn eigen zaak in te richten. Toen kwam ‘de manager’ in mij naar boven. Ik heb voor mezelf getracht een eenvoudig stappenplan op te stellen. Dit heeft me op weg geholpen om mijn uren, dagen,… zo efficiënt mogelijk in te delen. Via mijn agendabeheer en door To Do-lijstjes op te maken kan ik me beter organiseren. Kortom goed time-management en mijn prioriteiten weten te leggen.

Hieronder mijn leidraad voor een goede planning:
1. Noteer de taken die je elke dag/week/maand moet doen. Als je er niet toe komt, agendeer ze dan de dag erna.
2. Prioriteer taken: dringend, niet-dringend en belangrijk en niet-belangrijk.
3. Plan behalve afspraken, tijd in uw agenda om specifieke taken te doen.
4. Pak grote projecten in kleine stappen aan.
5. Werken in tijdsblokken, dat zorgt voor minder afleiding.
6. Leer ‘neen’ te zeggen.
7. Vermijd uitstel – doé het gewoon!
8. Hou telefoontjes beknopt.
9. Mails op enkele vaste tijdstippen tijdens de dag lezen en beantwoorden.
10.Clean desk: klasseer, structureer,…

Het is een grote uitdaging om de dagelijkse ‘stroom’ aan problemen, taken, vragen,… goed te managen. Daarom “heb ik 6 goede vrienden. Ze hebben me alles geleerd wat ik weet: Wie, Wat, Waar en Waarom. En niet te vergeten Hoe en Wanneer” Rudyard Kipling

4 Reacties

  1. Jacqueline Rebel

    Goede blog!! Leuk om jouw voortgang te lezen en lees dat het je goed af gaat!!

    Antwoord
    • Amy Gille

      Dankuwel Jacqueline, groetjes

      Antwoord
  2. Lucinda Paardenkoper

    You go girl!

    Antwoord
  3. Amy Gille

    Dankjewel Luus 🙂

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *