Janke Papa | 22 februari 2022
8 Tips voor teksten die mensen aanzetten tot actie

Tekst als belangrijk onderdeel van content
Steeds meer bedrijven zoeken hulp bij het schrijven van tekst. En dat is niet vreemd. Tekst is een belangrijk onderdeel van content. En content is belangrijker dan ooit tevoren.
De onlinewereld is continu in beweging. Kijk maar naar jezelf. De manier waarop je nieuwe producten of diensten zoekt is veranderd. En de kanalen waar je deze producten of diensten zoekt zijn ook veranderd. Daarnaast is het aantal bedrijven dat vergelijkbare producten of diensten aanbiedt continu aan het groeien.
Google, Facebook, LinkedIn… alle online platformen spelen hier op in met hun algoritmes. Zo heeft Google als belangrijke eis om hoog gevonden te worden in de zoekmachine; de tekst moet geschreven zijn voor de lezer, deze moet goed leesbaar en uniek zijn.
Deze veranderingen zien ook onze opdrachtgevers. Ze weten dat ze hier wat mee moeten doen, maar hebben geen idee waar ze de tijd vandaan moeten halen. Daar kom jij als Virtueel Professional in beeld.
Woorden zetten mensen aan tot actie
Maar hoe ga je te werk? Hoe zorg je ervoor dat je ‘lekker’ kunt schrijven en dat jouw teksten ook daadwerkelijk worden gelezen?
Ik geef je vast een paar tips.
Tip 1: Bedenk voordat je gaat schrijven wat het doel van de tekst is. Daarnaast moet je goed bedenken wie deze tekst gaat lezen. Wat beweegt hem of haar?
Tip 2: Onderzoek waarin je opdrachtgever (of jij als je voor je eigen bedrijf schrijft) zich onderscheidt van andere aanbieders van vergelijkbare producten of diensten. Wat hebben ze vóór op de concullega? Voor deze specifieke lezer? En waarom zou de lezer dat geloven? Geloof je het zelf?
Tip 3: Onderzoek wat je al over het onderwerp kunt vinden. Waarom is er behoefte aan? Welk probleem lost het op?
Tip 4: Bedenk welke benadering je gaat kiezen om de lezer te trekken. Is er een originele, spannende invalshoek? Kan je er een verhaal van maken?
Tip 5: Weet waar je tekst terecht gaat komen. Website? Social media? Hoeveel woorden mag je tekst bevatten? Is er een huisstijl waar je rekening mee moet houden? Wat voor soort beeld zou de tekst kunnen ondersteunen?
Workshop met schrijfoefeningen
Wil je nog meer tips? Doe dan mee aan onze workshop Creëer Overtuigende Content. Het is een praktische workshop vol met schrijfoefeningen. Je kunt een tekst of onderwerp meenemen waar je op dit moment mee aan het stoeien bent. Die gebruiken we dan direct als voorbeeld.
Na de workshop weet jij:
- hoe je wervend kunt schrijven
- hoe je de lezer kunt prikkelen zodat deze de tekst echt gaat lezen maar ook gaat doen wat jij wilt dat hij/zij gaat doen
- hoe je een goede titel maakt
- hoe je altijd voldoende onderwerpen hebt om elke keer leuke content te maken
- hoe je een tekst het beste kunt opbouwen
zodat je vol vertrouwen en met veel plezier je opdrachtgever kunt helpen met het maken van goede content. En met de opgedane kennis ook nieuwe opdrachten kunt aantrekken.