5 redenen om te starten met bloggen

Toen ik startte met de opleiding Virtueel Succes bij de Academie voor Virtueel Professionals werd mij gevraagd of ik een periode wilde bloggen. Ik hoefde daar niet lang over na te denken: ik schrijf graag en wist meteen welke voordelen er aan bloggen zitten.

Dit waren de 5 belangrijkste redenen waarom ik meteen JA zei:

1. Vertrouwen

Een blog is een uitstekende plek om dingen over jezelf te vertellen. Naast dat je informatie deelt over je product of dienst, kun je mensen kennis laten maken met… jou! Je deelt jouw verhalen, jouw leven. Je vertelt over jouw ervaringen, je worstelingen, je hoogtepunten. Het zijn verhalen die mensen graag lezen en waar ze zichzelf vaak in herkennen. Potentiële opdrachtgevers leren je een beetje kennen en dat schept vertrouwen. Mensen doen nou eenmaal zaken met mensen. Het is ook niet voor niets dat de ‘over mij’ pagina op een website één van de meest bekeken pagina’s is.

 

2. Expertstatus

Je hebt enorm veel kennis over jouw vakgebied. Deel dat, ook al lijkt die kennis voor jou heel vanzelfsprekend. Schrijf bijvoorbeeld over trends in je vakgebied, licht een onderdeel nader toe of vertel de voor-en nadelen van een bepaalde methode. In een blog kun je dieper op zaken ingaan dan op bijvoorbeeld je website of in een social media post. Deel de voor jouw doelgroep relevante kennis en je wordt als een expert gezien. Bovendien kun je je onderscheiden van anderen uit jouw branche.

 

3. Vindbaarheid in Google

Regelmatig bloggen werkt om hoger te scoren in de zoekresultaten. Google kijkt vooral naar de inhoud die je plaatst. Komen de zoekwoorden waar iemand op zoekt regelmatig terug in het artikel dat je hebt geschreven? Dan moet het artikel wel interessant zijn voor de persoon die meer informatie zoekt. Ook kijkt Google naar hoe vaak je een nieuw artikel publiceert op jouw blog. Verschijnt er regelmatig een nieuw artikel, dan is jouw pagina interessant om hoger te tonen in de zoekresultaten.

 

4. Groot bereik

Door je blog te delen op je social mediakanalen kun je je bereik enorm vergroten. Ik deel bijvoorbeeld mijn blogs altijd op Facebook en Instagram. Of ik plaats m’n blog als een artikel op LinkedIn. Op die manier krijg je meer mensen naar je website, waar ze vervolgens nog meer waardevolle informatie kunnen lezen.

 

5. Gratis

Bloggen is gratis. Je hebt uiteraard wel een website nodig, maar verder hoeft het niets te kosten. Het delen van je blog zoals hierboven beschreven kost niets en kan een heleboel opleveren. Dure advertentiecampagnes zijn overbodig. Het enige wat het kost is je tijd. Plan daarom ‘schrijftijd’ in je agenda in om interessante artikelen te schrijven. Zie die tijd als een investering, het verdient zich terug!

 

Voor mij dus genoeg redenen om regelmatig in de pen te klimmen. Is jouw enthousiasme voor bloggen ook aangewakkerd?

Laat het me weten in een reactie, ik ben benieuwd.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *