3 Stappen vooruit denken

Ik wil graag 3 stappen vooruit denken en werken. Kijken waar we naar toe gaan. Wat er op stapel staat. Hoe we zorgen dat we tijdig actie ondernemen zodat we altijd aan het stuur blijven staan.

Het is onderdeel van het ondernemerschap dat je al anticipeert op wat er gaat komen. Of wat er niet komt, als je niets doet.

Denk jij 3 stappen vooruit? Misschien zie je wel 10 stappen die gezet kunnen worden. Of overzie je slechts 1 stap.

Waar sta jij? Lukt het jou: 3 stappen vooruit denken? 

Ondernemers willen graag dat de Virtueel Professional waar ze mee samenwerken vooruit kijkt. Dat zij/hij snapt waar ze naar toe gaan. Wat er nodig is. Die hen daarop wijst en vooral zelf actie onderneemt.

Logisch. Want door de hoeveelheid werk, is het een ware opgave voor hen om alles te overzien. En hoe minder ze jou moeten aansturen, actief om iets moeten vragen etc., des te beter.

Maar als we nu eens naar jou kijken. Hoe is dat voor jou? Je kunt zelf veel aflezen waar jij staat met jouw bedrijf en wat je voor je klanten kunt betekenen. Het is een kwestie van kennis, kunde, ervaring  en op het juiste niveau werken.

Als jij al 10 stappen vooruit denkt en je klant ziet dat nog niet, dan loop jij qua kennis voor op je klant. Dat betekent dat jij verder bent dan hij. Dat jij kansen en mogelijkheden ziet waar je klant nog niet aan toe is. De kans bestaat dat dit enorm saai werken is. Dat jij niet langer uitgedaagd wordt en eerder laks wordt.

Als je 1 stap vooruit denkt dan heb je nog wat te leren. Dan ben je nog niet zover dat je optimaal mee kunt denken. Of misschien heb je nieuwe kennis opgedaan maar dit nog niet toegepast. Betekent dat je het geleerde eerst in de praktijk moet brengen. Dat je zelf genoeg uitdaging hebt om je klant bij te kunnen houden. 

3 Stappen vooruit denken is optimaal. Je weet genoeg om je klant bij te houden. Je wordt genoeg uitgedaagd en je leert nog genoeg in de praktijk.

3 stappen vooruit denken

Maar zoals meestal het geval is, wordt het geleerde steeds vertrouwder. Weet je steeds meer en ben je steeds bekender met je vak. Dan wordt het hoog tijd voor een volgende stap voor JOU! Dan ben jij eraan toe om te groeien. Om nieuwe kennis op te doen. Om nieuwe diensten aan te bieden. Of om juist met een heel andersoortige klant te gaan werken.

Hoog tijd voor een switch dus. Een nieuwe stap buiten je comfort zone. Dat betekent dat je soms met bepaalde klanten moet stoppen. Dat het tijd is om deze klanten over te dragen aan een Virtuele Assistent die nog niet zover is. Die nog genoeg te leren heeft en hier juist heel blij mee is.

Als we kijken naar de VA’s die nu zo’n 2 tot 3 jaar bezig zijn, merk ik dat zij echt toe zijn aan die volgende stap. Dat zij zover zijn.

En als ik kijk naar mezelf, dan merk ik hetzelfde. Ook ik zoek nieuwe inspiratie, nieuwe uitdagingen, een volgende stap.

Omarm die ontwikkeling. Hij ontstaat op een natuurlijke manier. Dat is een teken dat dit het juiste moment is. Dat je weer mag!

 

Waar sta jij op dit moment? Hoeveel stappen denk jij vooruit?

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

JA, stuur mij de gratis checklist

Zodat ik ontdek hoe ik een uitdagende functie creëer die aansluit bij de nieuwe ontwikkelingen door de digitalisering en automatisering.

Voornaam
E-mailadres

Dank je wel voor je aanmelding