Er is maar 1 manier om klanten te overtuigen

In mijn vorige blog vertelde ik dat het belangrijk is dat je de investering die ondernemers doen om met jou als Virtueel Professional of Assistent aan de slag te gaan, recht aan doet. En dat betekent waarde leveren. Een goede VP of VA helpt feitelijk op een van deze 2 gebieden:

  • Omzet verhogen
  • Kosten verlagen

Klinkt logisch. Een ondernemer wil groeien en dat betekent meer omzet genereren. Dat jij daar een rol bij speelt, begrijp je vast.

Kosten verlagen klinkt al weer wat lastiger. Want de opdrachtgever investeert door jou in te huren dus in het begin is hij vooral meer kosten kwijt. Hoe kun je dan helpen bij kosten verlagen?

Waar je ook bij helpt, omzet verhogen of kosten verlagen, je zult potentiële klanten op een bepaalde manier moeten overtuigen dat je dit kunt. Dat wat jij biedt, juist datgene oplevert wat ze graag willen. Maar hoe doe je dat?

Er is maar 1 manier om klanten te overtuigen. 

Wat zeg jij als iemand jou vraagt wat je doet? Wat vertel je?

Ik denk dat het vast een zinnetje is als:

  • Ik ben Virtueel Assistent en ik ondersteun ZZP’ers die teveel werk hebben door taken uit handen te nemen.
  • Ik ben een Virtueel Manager en ik optimaliseer de werkprocessen in het bedrijf.
  • Ik ben een Marketing Communicatie Professional en ik zorg dat ondernemers meer zichtbaar zijn.
  • Ik ben een VA en ik implementeer online tools.

Zoiets?

Dat klopt natuurlijk als een bus. Maar wat je feitelijk vertelt is dat je zegt wat je doet. Je vertelt over het werk dat je uitvoert. Dat is voor jou heel logisch maar voor velen zegt dat helemaal niets.

Ook het benoemen van je functierol is eigenlijk niet helder. Veel ondernemers hebben nog steeds niet van een VA, VP of ieder soortgelijke titel gehoord. Dus wat ben je dan? Een rol zegt inhoudelijk ook nog zo weinig.

Kijk, ik begrijp het meteen. Je collega’s in het vak ook. Maar ons hoef je niets uit te leggen. Wat je wilt is dat potentiële klanten het begrijpen. De ondernemer die je op een netwerkbijeenkomst spreekt. De ZZP’er die jouw post op Facebook voorbij ziet vliegen. Die MKB’er die op LinkedIn jouw profiel ziet en meteen getriggerd is door jouw boodschap. Iedereen die op jouw website komt.

 

Je wilt dat ondernemers meteen JA tegen jouw aanbod zeggen!

Er is maar 1 manier om klanten te overtuigen en dat is praten over het resultaat. Dat betekent dat je zin nog niet af is wanneer je vertelt wat je doet. Wat je werkelijk moet delen, is welk resultaat het iedere klant oplevert als hij of zij met jou gaat werken.

Er is maar 1 manier om klanten te overtuigen

Daarvoor is het nodig dat je veel verder denkt dan wat je nu vertelt. Misschien nog wel 3 stappen verder. Want wat je precies doet, vinden je klanten helemaal niet interessant. Processen optimaliseren? Wat betekent dat eigenlijk? Zichtbaar zijn, OK belangrijk, maar dan? Wat gebeurt er dan?

Laten we nog eens naar de voorbeelden kijken:

  • ik ondersteun ZZP’ers die teveel werk hebben door taken uit handen te nemen
  • ik optimaliseer de werkprocessen in het bedrijf
  • ik zorg dat ondernemers meer zichtbaar zijn
  • ik implementeer online tools

Zie je dat je de rol al weg kunt laten? Dat doet niets af aan je boodschap. Nu de volgende stap: Wat levert hetgeen je doet nou werkelijk op? Als jij taken uit handen neemt, wat gebeurt er dan bij die ZZP’er? Of wat gebeurt er als de werkprocessen geoptimaliseerd zijn? Online tools kosten geld, dus wat levert het implementeren van online tools eigenlijk op?

Stel als doel dat jouw diensten bijdragen aan een van de volgende doelen:

  • Omzet verhogen
  • Kosten verlagen

Hoe formuleer je dan werkelijk wat je doet? Welke woorden gebruik je om helder over te brengen wat het werken met jou hen brengt?

Door niet langer te vertellen wat je doet, maar door te praten over het UITEINDELIJKE resultaat wat je dienst oplevert. En dat heeft altijd te maken met meer omzet of minder kosten.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *