10 Stappen om je strategie te bepalen en te monitoren

Het klinkt misschien heel ingewikkeld, maar als Virtueel Professional heb jij een strategie nodig voor je bedrijf.

Een strategie is je plan van aanpak. Wat ga je precies doen in je bedrijf? Voor welke klanten ga je werken? Welke diensten lever je? Hoe lever je je diensten? Wanneer dan precies? Wat is je tarief?

Het betreft alles wat je moet weten om te zorgen dat je een succes van je bedrijf maakt. Zodat je van je bedrijf kunt leven. Dus een strategie bedenk je eenmalig en dan is het klaar? Nee! Als je een strategie hebt bedacht, kun je van start. Maar daarna heb je nog diverse vervolgstappen.

Ontdek de 10 stappen om je strategie te bepalen en te monitoren.

De wereld verandert continu. Dat heeft enorme impact op ons als mens. Op onze levenswijze. Op de manier waarop we met nieuwe ontwikkelingen omgaan. Over hoe we nieuwe technologieën toepassen in ons leven. We leren nieuwe dingen. Ja alles verandert continu, al dan niet positief.

Dat geldt ook voor je bedrijf. Je start je bedrijf met een bepaald doel. Een wens, een droom. En dan, in de praktijk veranderen zaken:

  • Je hebt nieuwe kennis verkregen die je wilt toepassen
  • Je hebt een andersoortige klant gekregen die nieuwe kansen biedt
  • Je hebt minder omzet / klanten dan gewenst dus moet je iets veranderen
  • Je hebt behoefte aan een volgende stap omdat je iets al een tijdje gedaan hebt
  • Je merkt dat je het leuker vindt om specialist te worden, OF
  • Je wilt juist meer in de breedte je diensten bieden
  • Je wilt niet langer alleen werken en liever krachten met een andere professional bundelen

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De basis is dat je eerst bepaalt wat je exact wilt.

strategie

Tegelijkertijd moet je gedurende het jaar monitoren of je op de goede weg bent. Je kijkt dus tussentijds of je strategie nog werkt. Of je het doel haalt dat je voor ogen hebt. Zo niet, dan pas je het aan.

Ik merk dat veel ondernemers dat lastig vinden. Ze doen, gaan ervoor, werken keihard, maar vergeten hun strategie voor ogen te houden. Ze meten nauwelijks of ze hun doelen halen. Of ze tijdig hun strategie of plan moeten aanpassen om bij te sturen.

Die strategie bepalen en tussentijds meten, maakt een wereld van verschil. Een jaar vliegt nl. om en hoe zonde als je aan het einde van het jaar merkt dat je je doel niet gerealiseerd hebt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Wat is de juiste wijze om je jaarstrategie te bepalen en bij te houden? De volgende 10 stappen helpen je om dit op te zetten en gedurende het jaar te bekijken of je iets moet aanpassen.

  1. Bepaal hoeveel omzet je wilt maken.
  2. Reken uit hoeveel uren je hiervoor moet draaien c.q. hoeveel producten je moet verkopen.
  3. Vervolgens weet je ook hoeveel klanten je moet werven.
  4. Maak een jaarplanning wanneer je die volgende klant nodig hebt.
  5. Maak een plan van aanpak hoe je die klant gaat werven.
  6. Zorg dat je in de actiestand bent en blijft om continu aan je doel te werken.
  7. Monitor het liefst maandelijks maar minimaal 1x per kwartaal hoever je bent om je doel te realiseren.
  8. Evalueer wat werkt en wat niet.
  9. Dat wat niet werkt, daar stop je mee of je past je strategie aan.
  10. Zet vervolgens nieuwe stappen zodat je de nieuw bepaalde strategie weer kunt toetsen in de praktijk.

Een ding weet ik zeker: hou het eenvoudig. Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf want dan is het enorm lastig om te realiseren. Doe een paar dingen en doe die goed. Ontdek wat goed voor jou werkt en zorg dat je dit continu blijft doen.

Veel succes!

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *